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Fashion

2024-25 AUTUMN/WINTER COLLECTION
"OBJECT"

ANREALAGE AUTUMN/WINTER 2024-25 COLLECTION “ OBJECT ”

無生物のための服 ー22世紀の日常服ー 「生物」としての人間と対極にある「無生物」をテーマに、 人間のための服ではなく、オブジェクトのための服をつくった。 会場では、人間の代わりにオブジェクトが服をまとい、ふわふわと空中を浮遊する。 球体はドラえもんカラーの球体専用シャツをまとう。 球体に続いて、三角錐や、立方体、幾何形体のオブジェクトが、ドラミやのび太やしずかちゃんカラーの服をまとい浮遊する。ドラえもんのひみつ道具である「タケコプター」を装着して会場を浮遊するオブジェクトの姿は、ドラえもんがうまれた22世紀の日常を想起させる。 21世紀のファッションの世界では、服が体に合わせるのではなく、体が服に合わせてきた。つまり服が人間に合わせるのではなく、人間が服に合わせてきた。その時代は、「誰の体にも似合う服」という幻想を、皆が追い求めてきた。 常識としてきた「体に合う服」を疑い、「体に合わない服」を徹底して考え抜いた。その結果が球体や多面体のようなオブジェクトにぴったりと合う服だった。これまで「人間」中心で考えられてきた服の視点を、「無生物」中心の視点へと変えた。 人間の体が球体や多面体のようなかたちであるはずはない。 これは世界中で「誰の体にも似合わない服」だ。 世界中で「誰の体にも似合わない服」は、従来追求されてきた「誰の体にも似合う服」という幻想を浮かび上がらせる。 球体にぴったり合う服をつくることで、画一化された服づくりの根底に潜む「ゆがみ」「ずれ」「ひずみ」をあぶりだすことができる。 もし人間が球体の体を持っていても、穴が四つあいた服ならば着ることができる。球体がまとえる服をつくれるなら、三角錐も直方体のような多面体も同じようにデザインできる。 オブジェクトのためにつくられた服を、人間が着用する。地球上に存在する重力で「ドレープ」が自然に現れ、独特なかたちを服に与えた。着心地は悪くないはずだ。 「日常」の人間のための服が美しく見えるときがあるように、 「非日常」のオブジェクトのための服が美しく見えるときがあっていい。 100年後、22世紀の日常へ想いを馳せて。 In a fashion world obsessed with the impossible conundrum of fit, where humans of all shapes and sizes spend their lives adapting to clothing, Kunihiko Morinaga for the Autumn/Winter 2024-25 season pays tribute to inanimate objects. In a darkened space under the Pont Alexandre III, an enchanting yet alien scene unfolds, as a succession of geometrical shapes – including spheres, pyramids, cubes, octahedrons, dodecahedrons and icosahedrons – floats down the runway outfitted in graphic contemporary looks, twirling and pausing to pose for the cameras. The opening look - a sphere clad in a blue and white ball shirt and propelled by a Take-copter, like some sort of kawaii drone - evokes Doraemon, the time-traveling, gadget-loving, earless cat-robot from the popular eponymous 1970s Japanese children’s cartoon series. Kunihiko Morinaga pays tribute to one of his childhood heroes, Fujiko F. Fujio, the series’ co-creator and the inventor of a genre echoing Anrealage’s whimsical design universe: ‘Sukoshi Fushigi,’ a kind and warm-hearted spin on sci-fi where the real and the unreal, the ordinary and the extraordinary, happily co-exist in not-so-distant parallel worlds. Doraemon is followed by other main characters from the series including Dorami, Nobita, Suneo, Gian and Shizuka, respectively depicted as a pyramid, cube, octahedron and dodecahedrons, and enveloped in recomposed versions of their signature uniforms in graphic color blocks. On their tail comes a series of spherical creations including a look teasing Kunihiko Morinaga’s soon-to-launch debut collection for HERNO® Globe, the sustainable line of Italian luxury brand HERNO, as the label’s new creative director, as well as a globe blouson featuring a design produced by FOREARTH, a revolutionary water-free concept inkjet printing process developed by Kyocera Corporation. Elsewhere, shapes in sporty quilted down looks revisit Reebok’s Instapump Fury 94 sneaker. Nine of designs icluding a metallic mirror ball-inspired biker jacket and boldly striped glow-in- the-dark looksare transplanted onto real human models who pair with their object avatars, with the clothes adopting dramatic drapes, asymmetric volumes and generous and elaborate cocoon shapes as gravity takes hold. Rejecting the “nonsensical and violent” reality of the traditional way of making clothes, and the illusion of “clothes that look good on everyone,” Kunihiko Morinaga, by designing clothes as objects as well as clothes for objects, offers a playful new take on the one-size-fits-all ethos. When adopted by the human form, regardless of age, gender or size, clothes designed for objects, in all their apparent simplicity, take on an unexpected beauty, sketching the blueprint for a fantasy everyday wardrobe 100 years from now.